Perspective electrizante
Mobilitatea electrică deschide noi drumuri
către un viitor verde
Printre cele mai puternice tendințe globale din ultimii ani se află tranziția accelerată către soluții de mobilitate electrică. Schimbările climatice și impactul emisiilor de gaze cu efect de seră, cauzate inclusiv de utilizarea combustibililor fosili în transporturi (public, comercial, personal), sunt cea mai importantă provocare a erei în care trăim și au generat o modificare majoră în ceea ce privește optica mobilității auto. În acest context, tot mai multe companii decid să integreze vehicule electrice în flotele lor.
Mobilitatea electrică contribuie la un viitor mai curat al planetei, afaceri sustenabile și importante economii de energie. Producătorii de mașini sunt provocați în prezent să regândească procesul de producție a vehiculelor, punând accentul pe creșterea performanțelor și, în același timp, pe creșterea eficienței energetice.
Tipuri de vehicule electrice
Un vehicul electric folosește unul sau mai multe motoare electrice pentru tracțiune, iar sursa de alimentare este de cele mai multe ori reprezentată de acumulatoare electrice. În funcție de cât de mult este folosită electricitatea pentru propulsia lor, vehiculele electrice se clasifică astfel:
- Hibrid (HEV sau „hybrid electric vehicle”) – vehicule care au atât un sistem de stocare cu baterii, care nu poate fi încărcat de la rețea, cât și un motor cu ardere internă. Energia electrică este generată de sistemul de frânare care reîncarcă un acumulator; la pornire este folosit motorul electric, iar peste o anumită încărcătură sau viteză intervine motorul cu ardere internă.
- Plug-in Hibrid (PHEV sau „plug-in hybrid electric vehicle”) – aceste vehicule au două motoare: unul cu ardere internă și unul electric. Acestea obțin energie nu doar de la prize sau de la stațiile de încărcare, dar și din condusul activ, folosind tehnologia regenerării energiei la frânare. Acest lucru implică transformarea energiei cinetice în energie electrică în timpul procesului de frânare, pentru a alimenta bateria.
- Vehicule complet electrice (BEV sau „battery electric vehicle”) – au doar motor electric, bateria reprezentând singurul sistem de stocare a energiei la bord. Aceste vehicule folosesc prize sau stații de încărcare pentru alimentarea cu electricitate. Astfel, modelul electric nu are nevoie nici de motor cu ardere internă și nici de combustibil fosil pentru a-l propulsa. Un foarte mare avantaj este faptul că produce zero emisii de carbon.
Elemente importante ale vehiculelor electrice
- Bateria: capacitatea acesteia corespunde echivalentului rezervorului unei mașini cu motor cu combustie și este indicată în kWh. 100kWh reprezintă aproximativ 134 cai-putere, dar motorul electric este mai performant decât un motor cu combustie internă datorită generării unui cuplu instantaneu.
- Autonomia: depinde de capacitatea bateriei. Autonomia variază, de asemenea, în funcție de diverși factori, printre care: stilul personal de conducere, condițiile de drum, temperatura exterioară, sistemul de climatizare. Plecând de la o încărcare de 100%, majoritatea acumulatorilor oferă o autonomie medie de 150 km cu excepția unor modele care pot oferi 400 km.
- Încărcătorul de la bord: puterea unui încărcător de baterie este determinată de tensiune, care poate fi de 230 V (monofazată) sau 400 V (trifazată) și de curentul de încărcare (10A, 16A,24A,32A etc.) și variază de la 2,3 kW (încărcare lentă) la 50 kW (încărcare rapidă). Aceasta determină viteza cu care se poate încărca bateria.
Încărcarea electrică – Ce sunt stațiile?
În termeni tehnici, stațiile de încărcare electrică sunt elemente de infrastructură care oferă energie electrică destinată încărcării vehiculelor electrice. Mașinile electrice au posibilitatea de a fi încărcate la orice tip de priză, atât la prize casnice, cât și la prize speciale, adică la stațiile de încărcare electrică, acest fapt având un efect direct asupra timpului necesar de încărcare și a nivelului de siguranță.
Tipuri de încărcare electrică
- Priza casnică – reprezintă cea mai simplă soluție de încărcare, fiind necesar doar un cablu cu mufă specială pentru mașină. Acest cablu se primește, de obicei, la achiziționarea mașinii. Dezavantajele acestei metode de încărcare constau în faptul că nu există protecție împotriva eventualelor probleme ce pot apărea în timpul încărcării, nu se poate contoriza curentul consumat, iar puterea disponibilă este de 2,3 kW, durata unei încărcări complete fiind între 10-15 ore.
- Stație de încărcare cu curent alternativ (AC) monofazat sau trifazat – aceste stații sunt dotate cu protecție, pot fi conectate între ele și/sau la internet și se poate contoriza energia consumată. Puterea disponibilă a stațiilor de încărcare AC variază între 3.7 kWh și 43 kWh, iar timpul necesar de încărcare poate varia de la 1,5 la 6-8 ore. La stațiile de încărcare cu curent alternativ, indiferent că sunt monofazate sau trifazate, este important tipul vehiculului conectat, întrucât mașina suportă o anumită limită de încărcare. O mașină cu o limită de 7,4 kW, dacă este conectată la o stație de 11 kW, va încărca doar cu 7,4 kW.
- Stație de încărcare cu curent continuu (DC) – este tipul de stație folosit pentru încărcările rapide. Puterea unei astfel de stații este de 50-120 kW, iar timpul de încărcare este mai scurt, între 30-60 minute. Acest lucru este posibil datorită faptului că transmisia curentului se face direct către baterie, acesta nefiind filtrat prin redresorul mașinii. Totuși, pe termen lung, apelarea în mod regulat la o astfel de încărcare poate avea efecte negative asupra mașinii, suprasolicitându-i bateria. Acest tip de stații este mai des întâlnit pe autostrăzi sau în benzinării, fiind metoda de încărcare cea mai convenabilă pentru drumuri lungi.
În România, tranziția către mobilitatea electrică, deși se desfășoară într-un ritm mai lent decât în țările din vestul Europei, se accelerează în fiecare an. Numărul de vehicule electrice achiziționate și stații de încărcare instalate sunt în continuă creștere, fiind încurajate de bonificațiile acordate de către stat. Un alt semnal pozitiv vine și din partea autorităților locale, care încep să înlocuiască vehiculele din flotele proprii cu automobile electrice.
Alegerea dintre un motor electric sau unul cu combustie internă va deveni destul de curând o alegere evidentă, iar progresele tehnologice vor elimina diferitele provocări din prezent: autonomie din ce în ce mai mare și stații de încărcare performante din ce în ce mai prezente.